11.04.2023
I Hvide Sande, Søndervig og Ringkøbing har der i påskedagene været besøgsrekord i år målt på antallet af gæster i gågaderne i centrum af byerne. Det fremgår af data fra de kundetællere, som Ringkøbing Fjord Handelsråd har oppe i de 6 centerbyer i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Og det overrasker ikke Jacob Muldkjær Rasmussen, der er Direktør i Ringkøbing Fjord Handelsråd: ”Påsken er startskuddet til turistsæsonen og sommerhusene er fyldt i påskeugen. Derfor havde vi også forventet, at der ville være rigtig mange kunder i butikkerne. Og så er omsætningen fra turisterne helt afgørende for detailhandlen i de 3 byer.”
Data fra kundetællerne viser at der i kystbyerne Hvide Sande og Søndervig er et stabilt højt antal besøgende hele påskeugen, hvilket er helt naturligt, da butikkerne her kan holde åbent også på helligdagene. I Ringkøbing er det klart påskelørdag der er den største dag. Der viser data fra kundetællerene, at der Påskelørdag gik 2.860 personer igennem gågaden på bare 6 timer.
”I Ringkøbing skal butikkerne holde lukket på helligdagene, så derfor er lørdagen ekstra stor. Jeg hører også fra butikkerne, at de har rigtig mange kunder i løbet af den lørdag og mange butiksejere ser frem til den dag, da det markerer starten på turistsæsonen og dermed også tiltrængt meromsætning.” siger Jacob Muldkjær Rasmussen.
Mens de 3 centerbyer i den vestlige del af kommunen kan glæde sig over besøgsrekord, ser det lidt anderledes ud i byerne i den østlige del af kommunen. Her ligner kundetrafikken i påsken i byerne Videbæk, Skjern og Tarm det man ser til hverdag, dog med en enkelt undtagelse.
”Generelt kan vi se at onsdag inden påsken er den dag med flest besøgende i de 3 østlige byer. Det hænger fint sammen med, at de lokale handler stort ind til Påsken.” siger Jacob Muldkjær Rasmussen, der dog også hæfter sig ved at der i Skjern onsdag den 5. april var helt ekstraordinært mange gæster i bymidten.
”Det hænger sammen med, at der var Open by Night den da. Her viser data fra vores kundetællere, at der var 4 gange så mange kunder i byen, som på en gennemsnitlig dag. Det fortæller mig, at hvis byerne satser på gode events, så er det også muligt at trække kunder ind til butikkerne.” slutter Jacob Muldkjær Rasmussen.
Med data fra kundetællerne vil Handelsrådet i samarbejde med de lokale Handelsforeninger bl.a. evaluere på de events der afholdes og se om de ressourcer der bruges på events, står mål med det kundeflow som det skaber, som det f.eks. har været tilfældet i Skjern.
For mere information kontakt: Jacob Muldkjær Rasmussen, 29851565, jacob@handelsraadet.dk